Pages

Thursday, November 17, 2011

Bola.Malaysia.Indonesia.Penulis?

BOLA. Sukan yang sedang hangat di perkatakan di antara dua buah negara iaitu Malaysia dan Indonesia. Malam ini sukan tersebut sedang berlangsung di stadium Bung Karno, Jakarta dan keputusan juga sudah di perolehi.

Malaysia dan Indonesia. Kedua negara tersebut sudah mempunyai tempat di hati penulis. Mungkin secara nakal penulis kelihatan seperti warganegara Malaysia yang amat sangat bangga dengan negara penulis. Namun secara peribadi, penulis juga bangga dengan negara Indonesia.

Malaysia dan Indonesia. Tempat dimana penulis membesar dan mempelajari apa erti kehidupan. Tempat di mana penulis memperoleh ilmu pengetahuan dan yang paling penting, tempat yang dimana penulis memperoleh DnT bagi menambahkan iman.

Penulis membesar di 2 buah negara ini. Tapi lebih dominan membesar di negara Malaysia kerana penulis kelahiran Malaysia. Membesar di Indonesia ketika mula menjejakkan kaki untuk menimba ilmu di peringkat Universiti. Sepanjang penulis berada di Indonesia, banyak ilmu dan pengalaman yang tiada penulis perolehi di negara sendiri. Kerana itulah penulis tetap berbangga dengan Indonesia.

Malaysia tempat di mana penulis mengenal DnT. Tempat di mana penulis memproses diri agar menjadi lebih baik dari semasa ke semasa meskipun terkadang jatuh di tengah perjalanan.

Begitu juga Indonesia. Tempat di mana penulis belajar dan memproses diri dalam DnT. Membesar dengan lebih matang dengan melihat persekitaran yang penuh dengan hikmah di sebalik kaca mata kehidupan.

Maka, kedua negara tersebut tidak dapat penulis membanding - bandingkan. Apatah lagi kedua negara ini mempunyai penduduk yang majoritinya menganut agama Islam. Secara tak langsung, mereka adalah saudara penulis sendiri.

Sebagai orang islam yang meletakkan agama yang menjadi nombor satu dalam pegangan, maka menang atau kalah kedua buah negara ini tidak perlu kita perdebatkan.

Jujur penulis melihat perlawanan bola sebentar tadi. Dan tahniah penulis ucapkan kepada pasukan Harimau Malaya ^___^. Dan bagi TimNas, kekalahan kalian bukanlah kerana kalian lemah tetapi mungkin kurang latihan dan pengawalan emosi.

Tetap kedua negara bermain dengan hebat. Syabas untuk kedua buah negara. Penulis melihat dengan mata kepala penulis sendiri, keduanya bermain dengan bersungguh - sungguh. Cuma mungkin Allah ingin memberi kemenangan yang bersifat sementara kepada Malaysia untuk memberi semangat kepada pemain Malaysia untuk terus dan terus berusaha. Bagi pemain Indonesia pula, kemenangan Malaysia ini mungkin Allah inginkan supaya kalian lebih gigih lagi dalam latihan di bahagian penyerangan. *memandai jea penulis bagi cadangan, padahal tengok bola dari awal sampai habis baru pertama kali nie*

Buat pemain Malaysia, tahniah sekali lagi. Tapi kemenangan ini bukan lah kemenangan yang selamanya. Boleh saja Allah menarik kemenangan tersebut dan memberikannya kepada Indonesia jika terdapat perasaan bangga dan sombong diri. Namun penulis tahu korang bukanlah pemain yang biasa - biasa. Tapi pemain yang sangat luar biasa. Maka pertahankan lah kemenangan tersebut. Penulis tahu korang telah berlatih bersungguh - sungguh bagi mengharumkan nama negara. Sekaligus memberi rasa senang hati untuk penulis keluar dari rumah sewa dengan berjalan menghadapi jiran tetangga dan rakan sekelas seperti biasa. Tahniah sekali lagi.*bajet macam pemain kedua negara baca blog ak jea.hehe*

Rasanya tak perlu kot kita nak gaduh - gaduh terutamanya bab bola. Serius macam budak kecil yang berebut nak main robot. Kan lagi baik jika kedua buah negara main dalam keadaan enjoy dalam padang tu. Menang atau kalah belakang kira. Jadikan perlawanan tersebut sebagai medan untuk melihat kelebihan dan kekurangan dalam pasukan masing - masing.

Malaysia dan Indonesia, bagi penulis ibarat abang dan adik. Bahasanya lebih kurang sama jea. Bahkan makanan dan cara hidup pun lebih kurang sama. Bahasanya sangat mudah di pahami berbanding negara Asia yang lainnya. Tetapi kenapa sering terdengarkan di telinga kecil kita Malaysia vs Indonesia?? Aneh~~!!

Itulah serangan pemikiran yang sedang menular dalam diri kita tanpa di sedari. Maka molek sangatlah kita bangun dari mimpi yang indah dan terus bekerjasama antara kedua buah negara untuk menyebarkan islam di seantero dunia. Bukan kah itu lagi osem?? *bak kata inche gabanna.hehe.*

Dan yang membuat penulis meletakkan kedua buah negara tersebut di dalam hati penulis tidak lain dan tidak bukan kerana terdapat 2 orang dari 2 negara tersebut telah melangsungkan pernikahan 25 tahun yang lalu sehingga melahirkan penulis untuk melihat dunia yang penuh pancaroba. So, sangat takda point la nak banding - banding dua negara nie sebab dalam badan penulis mengalir darah keturunan dari kedua buah negara tersebut. *tapi banyak darah Malaysia kot sebab banyak makan makanan Malaysia.haha.apakah?*

Jadi, Malaysia dan Indonesia tetap mempunyai tempat di hati penulis ^____^

p/s: kepada my Adila, sila kurangkan mempengaruhi saya untuk melihat bola yea. sangat erk?? kalau tak menjerit sangat tak sah kan? naseb baek aku bawak siap - siap bantal untuk tutup mulut. hati jiran sebelah perlu di jaga ^__^ but thanks, aku belajar something masa tengok bola tadi. pelajaran apa yang aku dapat, next time aku cerita di post yang lain. tapi sangat innocent la aku tadi bila tengok orang bersalaman. serius blur tak tahu kata perlawanan dah habis dan malaysia yang menang. ngeh3. suka la tu bola kita yang menang ^___^

No comments: