Pages

Sunday, June 6, 2010

Kau Sahabat dan Kau Jualah Teman, Nuruljannah!

Petang 04 Jun 2010 yang kelmarin, penulis terima SMS dari sepupu. Sepupu penulis tanya something yang buat hati penulis jadi tersentak.


“ Salam Sarah, td sy nampak status FB Syitah ( Tengku Masyitah ) yang ada kawan dia meninggal nama Nurul Jannah..sapa tu??sy rasa bukan nurul sbb kalau nurul, sy pun kenal..”


Penulis memang tersentak sangat – sangat dan tanpa berfikir panjang, terus sms Tuyah ( Tengku Masturah ).


“ Salam. Tuyah, kazen ak cakap die nampak status FB Syitah kawan die Nurul Jannah meninggal dunia..N. Jannah yang mne wei??reply me A.S.A.P! “


Beberapa minit lepas tu, Tuyah pun reply. Dan penulis yang dalam keadaan tengah berdiri terus terduduk! Wajah yang pada mulanya ceria terus muram dan sedih.


“ Ya Allah. Aku lupe nak foward mesej kat ko. Jannah Sani meninggal semalam time lawatan kat langkawi. Time tengah main gokart, tudung die tersepit kat enjin. Pastu terjerut leher die. Allah lebih sayang die. Sekarang ni ngah kebumi. Tapi aku tak dapat nak pegi coz ada kelas pagi tadi. “


Perasaan penulis time tu bercampur baur. Antara percaya dan tidak. Dalam hati, betul ke Jannah Sani kawan aku yang satu kelas dulu tu??mustahil la. Then penulis baca lagi mesej yang Tuyah bagi buat kali kedua. Baru penulis sedar yang teman penulis benar – benar di jemput kembali oleh Allah buat selama – lamanya.


Then sepupu penulis telefon penulis. Ya la, die kan sms tanya Nurul Jannah yang mana, then penulis tak reply mesej die, mesti dia pun tertanya – tanya kan?


Elok penulis jawap panggilan dia, penulis tak dapat menahan air mata dari mengalir. Lepas penulis bagitaw Nuruljannah tu kawan penulis satu kelas, penulis tak dapat nak berkata papa dah. Hanya esakan jea yang kedengaran. Memang sedih sangat!


Time tu penulis masih dekat rumah kawan sebab baru balik dari lawatan ke Bank Indonesia anjuran mata kuliah Ekonomi. So kawan – kawan yang disekeliling panik sebab ingatkan penulis sakit lagi sebab penulis baru keluar dari hospital beberapa minggu yang lalu.


Then one of my friend terbaca mesej kat hp penulis, so baru dia tahu sebab apa penulis tetiba menangis. Diorang tenangkan penulis. Sungguh diorang memang sahabat yang memahami walaupun kami berlainan negara dan bangsa.


Penulis yang pada mulanya ceria sebab baru balik dari lawatan sambil belajar, terus tak mampu nak tersenyum dah. Kehilangan seorang teman yang baik membuatkan penulis benar – benar terkilan.


Penulis cuba untuk menerima tapi susah sangat. Biasalah perempuan. Memang perendam air mata. Hehe. Balik dari lawatan tu, penulis tak boleh nak sembang gelak tawa kat dalam bas dengan kawan – kawan yang lain sebab kepala dah pening akibat dari menangis dan kebetulan kesihatan penulis belum sembuh 100%.


Sampai jea kat umah, penulis terus on9 coz nak tengok status syitah tu. Ternyata penulis terlambat tahu berita nie. Mula – mula agak terkilan, kenapa penulis lambat tahu. Tapi bila fikir keadaan kat Malaysia time tu mesti lagi kalut sangat, penulis abaikan perasaan yang ntah papa tu.


Kebetulan time tu sepupu penulis bukak blog Allahyarhamah Jannah Sani, penulis baca semua en- 3 yang penulis dah baca sebelum nie. Sekali lagi penulis tak mampu nak tahan air mata nie. Deras bagaikan air hujan yang membasahi bumi.


Penulis cuba tahan tapi tetap tak boleh. Lagi – lagi lepas baca en- 3 dia tentang kawan – kawan sekolah. Sungguh penulis juga rindukan semua tu.


Lepas baca blog dia, penulis call Tuyah, nak taw cerita sebenar. Tuyah cerita sikit jea dan penulis masih tak puas dengan cerita dia tu. Lastly penulis call Wardah, kazen Jannah yang juga satu kelas dengan penulis time kat Matri dulu. Time telefon Wardah tu, penulis tak dapat nak tahan air mata. Tapi penulis cuba kuatkan hati untuk dengar cerita Wardah.


Wardah cerita kisah yang berlaku kat Jannah. Cerita dia hampir sama dengan mesej Tuyah yang kat atas tu cuma ada tambahan sikit. Lepas kawan - kawan Jannah perasan yang Jannah minta tolong, diorang pun cepat - cepat bawak Jannah ke klinik. Tapi Allah izin, klinik tu takda doktor. So diorang rushing pergi Hospital. Tapi Allah dah susun semuanya yang Jannah akan meninggalkan kita semua hari tu jugak. Doktor sah kan Jannah dah meninggal time kat gokart lagi.


Wardah cerita gak yang masa dia nak cium dahi Jannah, dia sempat bagitaw pesanan dari kawan - kawan yang diorang semua sayangkan Jannah. Then wardah bagitaw wajah Jannah kelihatan tersenyum dan ada sumber lain cakap, Jannah senyum sampai menampakkan dua batang gigi depan dia. Dan time Wardah bagitaw pesanan kawan - kawan, dia perasan mata Jannah macam nak bergerak - gerak nak bukak. Sungguh penulis cemburu dengan Jannah. Dia meninggal dalam keadaan husnul katimah!


Penulis teringat kisah zaman persekolahan selama penulis bersama dengan Allahyarhamah Jannah Sani. Siapa kenal dengan Jannah Sani a.k.a Janas, mesti taw suara dia cne kan? Memang kuat! Hehe. Kalau dia cakap dengan Tuyah ( kawan baik Janas ), penulis boleh dengar sebijik – bijik kat hujung tu. Hehe.


Janas memang sahabat yang baik. Penulis kalau ada masalah dengan seseorang nie, Janas la selalu cuba untuk membantu menjernihkan balik. Kekadang penulis gunakan khidmat percuma dia tu dan kekadang penulis suruh dia abaikan jea sebab penulis malas nak fikir sangat. Tapi dia tetap bagi semangat dan tetap jugak nak bantu penulis. Sungguh dia memang sahabat yang baik!


Kalau ada kawan - kawan yang sakit, Janas mesti busy. Busy tolong jaga lah. Dia memang sahabat yang prihatin terhadap sahabatnya sendiri. Sungguh penulis sayangkan dia!


Kedudukan penulis dalam kelas tak jauh dengan kedudukan Janas dalam kelas. Selang 2 buah kerusi sebelah kanan jea. So kalau ada cikgu yang suruh buat group, memang selalu jugak la satu group ngan Janas nie. Memang tak dapat dinafikan, dia seorang pelajar yang pintar dan cerdas!


senarai nama mengikut kedudukan kelas yang dibuat oleh Allahyarhamah Janas!


Satu trademark janas kalau nak masuk kelas time pagi – pagi, sampai jea dia kat muka pintu, mesti ucap “ Ohaiyo “. Maksud dia selamat pagi dalam bahasa Jepun. Kekadang tegur jugak dia, “ Ada pulak Ohaiyo. Sepatutnya Assalamualaikum la.” Tapi macam biasa, janas akan bagi senyuman innocent dia yang kiut tu. Sungguh penulis rindukan dia!


Janas nie memang minat sangat kat Jepun. Banyak impian dia kat negara matahari terbit tu. Pernah satu hari tu penulis dengar dia sembang dengan Tuyah.


Janas : Tuyah, nanti kita gi Jepun sama – sama nak?

Tuyah: Boleh – boleh! ( dengan semangat tuyah menjawab..hehe )..tapi kita kena kumpul duit dulu.

Janas : Ok! Kita kumpul duit banyak – banyak selama 5 tahun, then lepas tu kita g Jepun k?

Tuyah : Ok gak tu..tapi kat Jepun kite xde sape2..susah sikit r..kite g korea la..kat sne kan ada abang kite..nanti boleh mintak tolong die bawak kita jalan – jalan..tapi, time tu abang kite ade lagi tak r kat Korea??

Janas : Pape jeala..janji kita kumpul duit 5 tahun dari sekarang.


Dan sejak dari tu jugak la, Janas mula berjimat macam si Tuyah. Hari – hari die belanja 20 sen jea untuk beli ais krim malaysia yang jual kat koperasi Matri. Sungguh penulis ingat lagi saat itu. Tapi ternyata Allah lebih sayangkan Allahyarhamah Jannah Sani. Tak sempat dia dengan Tuyah nak pergi Jepun, Allah dah jemput dia dan Insya – Allah tempat yang dia tuju nie lebih baik dan best lagi dari Jepun, iaitu al- Jannah, sesuai dengan namanya.


Penulis pernah menginap di rumah Janas kat Baling. Rumah dia best sangat! Sejuk dan damai jea dan ada kebun kat belakang rumah dia. Time pergi rumah dia, masa tu banyak jemputan kahwin dari kenalan keluarga Janas. So penulis pun ikut la pergi majlis perkahwinan kenalan keluarga Janas. Ingat lagi time tu Ummi Janas semangat nak bawak penulis tengok orang Kedah kahwin cne coz penulis dari Sarawak, secara tak langsung adalah perbezaan sikit. Yang lawak nya, penulis pulak yang pergi teman Ummi Jannah, dia dok rileks kat rumah jea. Jannah2, awak nie memang lawak r! (^__^)


Penulis last jumpa Allahyarhamah, time HIMEGA 09. Lama sangat dah tak jumpa dia. Sebab tu penulis rindu sangat dan terkilan tak dapat tengok dia buat kali terakhir. Dan yang lebih terkilan lagi, setiap kali penulis nampak dia on9, penulis nak tegur. Tapi bila nak tekan BUZZ, penulis selalu cakap dalam hati, “ Nantilah aku chat ngan Jannah, banyak masa lagi ”. Ternyata Allah nak tegur penulis dengan pemergian Jannah bahwa kematian itu boleh datang bila – bila pun. Sebab tu la ada pepatah cakap, gunakan peluang hari ini sebaik nya kerana hari esok, belum tentu ada! Dush! Sekali lagi penulis terkilan yang teramat sangat!


" Jannah sayang, kita tahu awak dah tak boleh nak baca blog kita, tapi kita tetap nak bagitaw yang kita sayang awak sangat – sangat. Awak memang sahabat yang baik. Kita seronok dan syukur dapat kenal dengan awak dan kawan – kawan yang lain. Awak memang anugerah yang terbaik yang Allah bagi kat kita. Banyak kenangan kita ngan awak dan semua tu kita akan simpan dalam kotak memori dengan sebaiknya. Semoga awak di tempatkan di tempat orang – orang yang beriman. Nanti kita bertemu di taman syurga k Jannah! Sayang awak sangat2! "


Janas n me time graduasi..sekarang hanya tinggal kenangan yang manis untuk di ingati selalu..


Sekali lagi air mata ini tumpah! Ya Allah, KAU kuatkanlah hamba- Mu yang lemah lagi tidak berdaya ini. Hanya ENGKAU saja yang mampu ak minta pertolongan!


~mengharapkan doa kalian~

6 comments:

Abe Am said...

KMBianz:
turut terasa dengan pemergiannya...
insyaALLAH. doakan dia ke syurga.
semoga kuburnya menjadi salah satu drp taman syurga yg dijanjikan Allah...

Ara Ali Fath said...

insyaALLAH tempat die sesuai dengan namanya, Al - Jannah..(^__^)

tmAh said...

salam.sarah..knl kmk? timah@fatimah... sory ats pemergian kwn ktk..semoga rohnya bersama2 roh2 org soleh..insyaAllah. kmk xsangka yg kmk akn terbaca pengalaman insan yg kehilangan sahabat.. sbb kmk pun nyaris nk mengalami pengalaman yg sama..tp Allah Maha Adil sbb kwn kmk ya terselamat.alhamdulillah.. thnx 4 sharing ur moment@entry with me...terketuk ckit hati tok. semoga ktk n kwn2 ktk terus tabah dgn kehilangan insan yg bernama sahabat.. kmk pasti ukhwah takorg tersangatlah manis..masyaAllah. take care yeah..salam =) p/s:luv da song..

k.lal said...

(^_^) insyaAllah..mg kita juga tergolong dlm golongn yg sama.. golongn yang Allah redhai..

Ara Ali Fath said...

tmah- timah tunaz satu klas dolok ka??mun tmah, xkan la xknl..(^__^)..alhamdulillah kwn ktk selamat..tp bersiap sedia krn Allah akan pggl bila2 jak kita o kwn2 kita..:)...ukhwah yg terbina hanya kerana Allah i.Allah semuanya manis dan kekal selamanya...(^__^)...ktk pun, take k!

k.lal- Amin...

tuyah said...

hahaha...pastu janah asyik tanye aku ade kumpul duit x nk gi korea.pastu aku slalu balas,'alar,nanti awak tgl kn kite sorg2 gi ireland.dah x igt dah nk gi korea ngn kite'..
memg betol2 dier tgl kn aku dulu..T.T