Pages

Wednesday, March 2, 2011

jangan baca kalau malas. ^__^


Entry kali nie terkeluar berlegar - legar dalam kepala masa tengah hari tadi. Tengah tunggu housemate siap - siap nak ke kampus, tetiba penulis ter 'ada' idea nak menulis. Tapi laptop tengah off so tulis kat buku jeala. Nie nak menaip semula. hehe

Tetiba terfikir nak menulis post nie lepas tengok beberapa situasi. Ok nak start dengan pertanyaan dulu. Kalau ada orang berjanji atau bagi harapan yang menggunung dekat kita, lepas tu tetiba tak jadi dengan alasan yang kurang jelas dan taw2 janji atau harapan tu dia buat dekat orang lain. Andai ini yang berlaku dekat diri pembaca, apa yang kalian rasakan? dan macam mana nak handle masalah nie?

Ok, penulis bagi situasi sebagai contoh supaya benda nie lebih jelas. Contoh, murabbi nie cakap kat mad'u dia yang si murabbi janji nak bawak jalan - jalan ke tempat yang best plus belanja makan. Yang si mad'u pulak dah happy bukan main tup tup murabbi cakap tak jadi. Elok beberapa hari o minggu o bulan macam tu, si mad'u nampak murabbi keluar pergi tempat yang best plus belanja makan dengan orang lain. Agak - agak apa yang terjadi kat mad'u tersebut?

*Ini hanya contoh situasi yang umum, mungkin tak berapa nampak kepentingan dia. Just nak bagitaw situasi orang janji then bagi harapan yang menggunung tinggi lepas tu tak jadi dengan alasan yang kurang jelas taw2 dia boleh buat benda tu dengan orang lain. Dan satu lagi, situasi di atas tak ada kaitan dengan sesiapa mahupun hidup atau yang sudah meninggal dunia. Harap maklum.*

Boleh jadi kalau iman dia tak kuat, dia akan lari dari tarbiyah. Al maklum kena tipu. Nauzubillah. Rasanya murabbi semua baik - baik sahaja kot. *bersangka baik*

Nie baru satu situasi. Kalau ikutkan, banyak lagi situasi yang macam nie berlaku kat dunia nie. Janji. Bagi harapan. Tak tertunai. Bagi alasan yang tak kukuh. Taw2 harapan atau janji tu terlaksana dengan orang lain.

So, bagi yang pernah mengalami situasi macam nie, kena bijak untuk mengawal emosi. Memang benda tu pahit tapi sedaya upaya untuk ambil dampak yang positif. Jangan hanya satu kesalahan, kita terus cop kawan tu jahat. Tidak sama sekali. Siapa tahu dia memang ada masalah yang tak dapat di elakkan.

Ada satu janji atau harapan yang kita kena ingat dan yakin ianya pasti terlaksana iaitu janji - janji Allah atau harapan - harapan DIA untuk hamba- NYA yang benar - benar beriman kepada- NYA. Janji yang bukanlah hanya tinggal janji / harapan. Ianya pasti terlaksana di akhirat nanti jika kita benar - benar yakin dengan janji - janji Allah dan melaksanakan perintah- NYA dengan baik.

Dan bagi yang pernah menabur janji dan memberi harapan tapi tak pernah tak mampu atau sebagainya untuk dilaksanakan, muhasabah diri balik. Kalau benda tu berlaku dekat diri kita, agak - agak macam mana perasaan kita masa tu? Mesti sakit kan? Dan kena ingat setiap orang ada masa penyembuhan masing - masing. Dapat dekat orang yang pendendam, abis la..... Takutnya dia benci kita pulak kan?

So beringatlah sebelum melakukan sesuatu. Kalau benda tu betul - betul belum pasti untuk terlaksana, jangan sesekali pernah untuk menabur janji atau memberi harapan palsu. Boleh berjanji tapi jangan lah sampai memberi harapan yang tinggi melangit. Kang tak jadi, kesian orang yang menunggu.

Cukuplah sekadar menjadi perancangan kita dan berusahalah sebaik mungkin untuk melaksanakannya.

Diri ini memohon maaf sekiranya pernah berjanji tetapi tidak tertunaikan. Pernah memberi harapan tapi tidak terlaksanakan. Penulis hanyalah hamba Allah yang tak lari dari melakukan kesilapan. Maaf sekali lagi.

p/s: mengharapkan doa kalian.

No comments: