Pages

Saturday, May 12, 2012

s.e.m.b.a.n.g


Dia: Salam Ara :)
Ara: Wslm. Yup?

Dia: Ara, akak nak tanya pasal planning kita untuk adik - adik. Kan kita dah plan nak ajak adik - adik datang sana. Tapi diorang sekarang sibuk dengan persatuan. Setiap minggu ada acara. 
Ara: Usrah diorang jalan tak tiap minggu?

Dia: Alhamdulillah jalan.
Ara: Alhamdulillah. Mungkin mak usrah kena ingatkan selalu kot, dalam nak perbaiki diri, perlu ada pengorbanan yang insya Allah terbaik untuk diri masing - masing.

Dia: Hurm. Insya Allah akak cuba lagi. Mungkin akak terbawa emosi sedih sebab banyak kali plan nak bawak adik - adik pergi sana ramai - ramai tapi tak pernah jadi. Allah knows what's good for us.
Ara: Takpe kak, diorang masih baru lagi. Belum faham lagi makna DnT. Kita slow down dulu. Kalau susah sangat nak pergi sini, insya Allah ada yang sudi datang sana :)

Dia: Ara rasa bila nak buat planning kita untuk diorang? 

Ara: Adik - adik ni insya Allah kita boleh bentuk setiap saat dan ketika. Bukan hanya pada satu bahan sahaja. Ada banyak cara dan planning kita adalah satu - satunya. Alhamdulillah diorang dah nak ikut usrah. Setidaknya diorang dah merelakan diri untuk di tarbiyah. Cuma kefahaman untuk dakwah itu belum ada. Jadi sekarang nie, kena bina hubungan tsiqah adik - adik dengan mak usrah diorang. Tsiqah sampai bila mak usrah suruh terbang ke Jepun buat dakwah, diorang sanggup terbang. Hehe. *gurau* Jadi bila dah ada tsiqah yang tinggi, nak suruh buat apa pun senang. Mulai sekarang kita plan berapa lama nak bina tsiqah yang tinggi tu. Jangan lama sangat taw, sebab takut nanti jadi 'lemau'.

Dia: Ok, akak dah faham da sekarang. Insya Allah akan guna kesempatan yang ada dengan sebaiknya.
Ara: Yang penting sekarang, bina hubungan kita dengan Allah lebih kerap lagi. Bila hubungan dengan Allah kita settle, insya Allah hubungan kita dengan manusia pun kurang masalahnya. Kita serah semua pada Allah. Yang penting kita usaha. :)

_____________________________________________________________________

Then the rest is history. Takda manfaat pun nak di kongsi. Cukup sekadar perbualan di atas.

Jadi apa point utama yang ingin penulis nyatakan di sini?

Penulis tahu korang semua bijak pandai. Malah mungkin pentafsir yang hebat dari penulis. Maka, korang cari sendiri la eh point yang penulis ingin sampaikan. Perbualan di atas da cukup tersurat kot untuk di fahami. Da faham nanti boleh share :)

p/s: hakikatnya idea point utama tetiba hilang disebabkan banyak gangguan sekeliling. bila nak menulis semula, otak blank. :D. insya Allah da sampai idea tu kembali ke otak, penulis akan share ^_____^

3 comments:

Laskar Okta said...

bahasa melayu agak susah dipahami tapi subhanalloh artikelnya menarik sangat best artikel :-)

Anonymous said...

Ara darling, what happen to your idea sayang?
Ni sembang - sembang dengan akak mana ni?
Nak akak tolong ke kerja dakwah dan tarbiyah di sana? Teringin pulak nak pergi surabaya.
All the best Ara dan akhwat di sana.

Ikasaharman said...

:D tsiqah yea..