Pages

Sunday, June 14, 2009

Perkongsiaan Ilmu Bersama

Setiap Muslim hendaklah yakin dengan sepenuhnya bahawa pemberiaan Allah yang terbesar di dunia ini adalah agama Islam. Seorang Muslim akan sentiasa bersyukur kepada Allah, akan sentiasa bersama-sama menegakkan deen Allah. Allah sendiri telah menyatakan Islam sebagai pemberiaan-Nya yang terbesar yang diberikan-Nya kepada hamba-hamba-Nya, sepertimana yang disebutkan dalam al-Qura’n yang bermaksud:

...Pada hari ini, telah Ku-sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-redhai Islam itu agama bagimu...

( Surah al-Ma idah: Ayat 3 )

Suatu kewajipan bagi kita untuk melaksanakan kewajipan terhadap Allah, kerana nikmat yang telah diberikan-Nya kepada kita. Seseorang yang tidak melaksanakan kewajipannya kepada orang lain, adalah seorang yang tidak tahu berterima kasih. Dan orang yang tidak melaksanakan kewajipannya kepada Tuhan adalah orang yang paling tidak tahu berterima kasih.

Sekarang, mungkin korg akan bertanya: Apakah kewajipan yang harus kita laksanakan kepada Allah yang telah memberikan kurnianya kepada kita? Jawapannya, jeng..jeng..jeng…(haha) ‘bukti terima kasih yang paling baik yang dapat kita persembahkan kepada Allah atas pemberiaan-Nya yang besar itu, adalah dengan cara menunjukkan sikap dan tingkah laku kita sebagai pengikut-pengikut Rasulullah SAW yang taat dan setia. Oleh sebab kita dipilih oleh Allah yang telah memilih kita ke dalam kelompok masyarakat Muslim, jadi satu-satunya cara untuk memperlihatkan rasa terima kasih kita kepada-Nya adalah dengan menjadi orang Muslim yang sebenar. Tidak ada cara lain bagi kita untuk menyatakan terima kasih kepada Allah atas pemberiaan-Nya yang sangat besar itu. Apabila kita tidak menyatakan rasa syukur kita dengan cara demikian, maka hukuman terhadap sikap kita yang tidak tahu berterima kasih itu, akan sama besarnya dengan kurniaan yang diberikan-Nya kepada kita. Semoga Allah menghindarkan kita dari hukuman itu! Amin…

Marilah kita fikirkan apa sebenarnya erti kata Muslim yang kita pakai setiap waktu jam dan saat, dengan memikirkan persoalan-persoalan berikut. Apakah seseorang sudah membawa Islam pada waktu dia dilahirkan? Apakah seseorang disebut Muslim kerana ibu bapanya atau datuknya adalah Muslim? Apakah seorang Muslim terlahir begitu sahaja sebagai seorang Muslim, sebagaimana halnya seorang anak raja lahir sebagai keturunan diraja? Atau, apakah Muslim itu nama suatu bangsa seperti Melayu? Dan apakah seorang Muslim disebut Muslim kerana dia lahir di tengah-tengah masyarakat muslim, seperti seorang warganegara Malaysia disebut rakyat Malaysia kerana lahir di tengah-tengah masyarakat Malaysia di Malaysia? So apa jawapan kita terhadap pertanyaan-pertanyaan di atas ini? Saya rasa yakin, ramai yg akan jawab: “Tidak”. Seseorang tidak boleh dinyatakan Muslim kerana alasan-alasan di atas. Seseorang tidak disebut seorang Muslim kerana dia tergolong dalam suatu kelompok bangsa tertentu. Tetapi, seseorang dikatakan Muslim apabila dia menerima Islam sbagai agamanya dan mengamalkannya dalam hidup seharian. Kalau dia melepaskan agama Islam, maka secara automatik, dia berhenti menjadi Muslim. Seorang yang berbangsa India, atau seorang kerabat diraja, atau seorang hamba, atau seorang Melayu akan termasuk dalam kelompok masyarakat Muslim kalau dia menerima Islam sebagai agamanya. Sebaliknya, seorang yang lahir di tengah-tengah keluarga Muslim akan dikeluarkan dari masyarakat Muslim kalau dia melepaskan Islam sebagai agamanya, walaupun dia anak seorang imam atau ulama’.

Sy yakin, jawapan inilah yang akan anda berikan, atau yang anda setujui, bagi persoalan-persoalan di atas. Dari jawapan tu, kita dapat simpulkan bahawa anugerah Allah yang terbesar, yakni sebutan sebagai seorang Muslim, yang anda nikmati itu, bukanlah suatu harta kepunyaan bangsa atau kesukuan yang kita warisi dari orang tua kita dan terus melekat pada diri kita seumur hidup, baik anda sedar atau tidak, tetapi adalah suatu harta yang harus kita perolehi dengan usaha. Kalau kita melakukan usaha untuk memperolehnya, maka kita akan memperolehnya; sebaliknya apabila kita tidak memperdulikannya, walaupun kita sudah memperolehnya, maka title as a Muslim itu akan dicabut dari diri kita. Na’udzu billahi min dzalik.

to be continued…banyak lagi nak di baca…bacaan yg sy dapat nie dlm bahsa indonesia…so mmg kne faham betul-betul baru boleh kongsi kat sini…hehehe…klo xfaham, mna boleh sembarangan kongsi...btol x???hehe...hope kita sama-sama dapat manfaatnya….


~mengharapkan doa kalian~

1 comment:

Anonymous said...

adik amat erk..ic kirim salam kat abg...