Pages

Tuesday, June 7, 2011

Jom Jadi Baik!

" Jom jadi baik? Erm, bukan senang. Banyak rintangan. Lagi pun kalau kita berubah jadi baik, mesti banyak mulut yang cakap kat belakang. Dan rasanya macam mustahil jea nak tinggalkan benda - benda yang dah biasa kita buat. Nanti lah aku jadi baik eh?"

Pernah kata - kata di atas ini di lontarkan kepada penulis ketika penulis mengajak untuk bersama - sama mengubah diri. Penulis hanya mampu tersenyum kerana pernyataan tersebut tidak jauh lebih kurangnya pernah penulis sendiri lontarkan kepada sesorang yang ingin mengajak penulis ke arah yang lebih baik.


shinchan pun nk jadi budak baik taw ^__^

Untuk menjadi baik memang bukanlah mudah. Terkadang pahit yang dirasa sehingga mengalirkan air mata. Di sisi lain, hati memberontak untuk melakukan namun di sisi yang lainnya hati menahan untuk bersabar menghadapi segala godaan. Namun ingatlah, apa yang kita lakukan itu adalah demi kebaikan diri kita sendiri.

Jadi baik? Nantilah..

Nantilah? Sampai bila untuk kita menunda? Sampai kita tahu esok kita akan meninggal dunia? Tapi persoalannya, adakah kita tahu bila kita akan di jemput kembali pulang ke 'rumah' yang selamanya?

Maka wahai saudara ku yang di kasihi Allah, usah lah ditunda niat baik mu sekiranya dirimu pernah terdetik untuk berubah menjadi lebih baik.

"Sesungguhnya manusia itu banyak salahnya. Dan sesungguhnya sebaik - baik orang yang banyak melakukan kesalahan adalah orang yang banyak bertaubat."
(HR Tirmidzi )

Tidak pernah ada istilah 'aku banyak melakukan dosa so aku rasa Allah mesti tak nak maafkan aku' atau istilah 'dah terlambat bagi aku untuk bertaubat.' Saudaraku, bertaubatlah segera sekiranya dirimu merasa sedang melakukan dosa. Ingatlah pintu taubat itu sentiasa terbuka untuk kita selagi ajal belum datang menjemput dan kiamat belum datang menjelma. Dan ingatlah, Allah itu Maha Pengampun.

Aku memang nak jadi baik tapi bukan senang

Tak ada yang mudah dalam kehidupan seharian kita saudaraku. Semuanya memerlukan proses yang sangat panjang. Dan di dalamnya, pasti kita di uji untuk menguji sejauh mana kesungguhan kita dalam mencapainya. Jadi saudara ku yang di kasihi, usahlah berputus asa sebelum diri mu mencubanya. Dan janganlah diri mu berpatah balik setelah diri mu berjalan jauh menuju ke hadapan. Ingatlah, di penghujungnya, diri mu pasti akan menemukan sesuatu yang manis yang sulit untuk diri mu lupakan, balasan yang setimpal dengan usaha mu selama ini.

Tapi macam mana nak tinggal sesuatu yang kita dah biasa buat? Bukan senang la..

Saudaraku, diri ini bukan hendak memaksa diri mu untuk meninggalkan semua jahiliyah yang ada dalam diri mu. Jika diri mu mampu untuk membuangnya sekaligus, maka buanglah dan istiqomahlah dalam melakukan kebaikan. Sekiranya tidak, maka kurangkanlah sedikit demi sedikit sesuai dengan kemampuan mu. Nescaya diri mu akan menemui perubahan nya. Bersabarlah dan istiqomahlah dalam melakukan kebaikan. Sedikit dan istiqomah itu lebih baik dari banyak namun diri mu tidak mampu untuk istiqomah dalam mengerjakannya. Apa pun, banyak dan istiqomah itulah yang terbaik saudara ku. ^__^

Tapi nanti mesti orang cakap belakang bila nampak aku berubah. Tu yang lemah..

Saudaraku, kita di anjurkan untuk berteman dengan orang - orang yang musleh/muslehah, maka cari lah dan bergaul lah dengan mereka untuk mendapat kekuatan darinya. Usahlah dirimu hanyut dengan kata - kata yang kurang membantu dalam hidupmu. Atau mungkin diri mu mengambil itu sebagai cabaran buat dirimu. Tunjukkan lah bahawa dirimu bersungguh - sungguh ingin berubah. Nescaya nantinya mulut - mulut mereka akan tertutup sendiri. Dan siapa tahu suatu hari nanti mereka akan mengikuti jejak langkah mu kerana hati mereka tertarik dengan kebaikan mu. Ingatlah saudara ku, fitrah manusia itu inginkan kebaikan, maka jadilah qudwah hasanah buat teman - teman mu. jika diri mu ikhlas, i.Allah kita sama - sama doakan supaya hati - hati mereka di tiup hidayah dari-NYA.

Jadi saudaraku, apa lagi yang dikau tunggu - tunggu kan, jom la jadi baik! ^__^

p/s: mengharapkan doa kalian.

8 comments:

♥ Huraiyah ♥ said...

jom sarah..kita jd baik..:)kat MATRI dlu aq pon xlaa baik sgt,,,mse khasah pon nakal2 jugak..tp siapa kata mnusia xleh berubah kn??

hehe..jum jadi baikk...

Haruno Hana 하나 said...

amin..
doakan Hana jadi baik gak ya?
kita sama2 nak berubah
:)
insya-Allah

liyana said...

nice entry..like!

pRincEssaLiE said...

tisya- sama la. sekarang baru terfikir nak berubah. haha. macam - macam.
hana- i.Allah sama - sama kita doa utuk yang terbaik.
yana- thanks for reading. ^__^

Syed Ahmad Fathi said...

Sedap lagu edCoustic tu.

pRincEssaLiE said...

a'ah. semua lagu diorang best. ^__^

Alin said...

insyaAllah ara :")

Ara Ali Fath said...

chaiyok2 k. Alin! ^__^