Pages

Friday, November 11, 2011

Calling - calling Orang Terchenta

Sedang duduk temenung seusai solat isya', Dzafira teringat akan adik kesayangannya yang berada di rumah sekaligus mad'unya sepenuh masa. Dzafira mula mencapai telefon genggam Sony Ericsson di atas meja belajarnya.

Kring.. kring.. kring.. ( telefon zaman purba )

Dzafira : Assalamualaikum. Adik apa khabar?
Dzasyira: Waalaikumussalam. Akak! Adek alhamdulillah sihat walafiat kat rumah ni. Makin tembam adala. ( Sambil menjelirkan lidah meskipun tidak terlihat oleh Dzafira ) Akak sihat? Bila nak balik rumah ni? Sibuk sangat ke kat kampus tu?

Dzafira : Alhamdulillah sihat dik. Balik? Sekarang ni akak sibuk dengan peperiksaan la sayang. Mungkin tak sempat kot nak balik. Adik study semua ok tak?
Dzasyira: Ok jea kot. Hehe. Rindu la dengan akak. Rindu nak sembang pot pet pot pet dengan akak.

Dzafira : Akak pun rindu adik jugak. Tu yang telefon nie. Nak pot pet pot pet dengan adik kesayangan ^___^. Sekarang apa cerita? Mana la tahu ada berita meletop tapi bunyi tak sampai telinga akak.
Dzasyira: Cerita apa eh? Jap nak fikir.. Hah~~! Akak, sekarang nie rasa macam something goes wrong la.

Dzafira : Ada masalah apa nie? Meh cerita meh.
Dzasyira: Tak tahu la kak. Sejak dua menjak nie macam ada masalah hati pulak. Tak tahu nak cerita dari mana. Apa yang pasti, adik rasa hati nie macam kosong jea. Kekadang tu macam nak buat benda yang entah papa.

Dzafira : *monolog dalaman( Astargfirullah. Silap aku terlalu sibuk dengan hal dunia sehingga lupa untuk sering berbual tarbawi dengan adik sendiri, mad'u sepenuh masa )
Dzasyira: Kekadang kan hati rasa macam nak marah jea. Kenapa eh akak?

Dzafira : Adik, hati nie terkait rapat dengan iman kita. Dan iman nie pulak ibarat roda.
Dzasyira: Roda? Maksud akak?

Dzafira : A'ah roda. Roda nie sering berputar. Terkadang ianya berada di atas, dan terkadang ianya berada di bawah. Sama la dengan iman. Ada masa dia berada di tempat yang tinggi. Ada masa juga dia berada di tempat yang rendah. Tergantung kepada tubuh manusia untuk meletak kan iman mereka di mana.
Dzasyira: Lepas tu, apa kaitan iman dengan masalah adik? Tak faham la akak.

Dzafira : Adik, iman nie bila mana dia berada di atas, hati kita insya Allah akan tenang jea. Semua benda yang kita buat pun baik - baik belaka. Sikit pun tak rasa susah. Lapang jea sepanjang masa. Tapi bila iman kita berada di tempat yang rendah, kita akan mula rasa susah. Buat ini tak kena, buat itu pun tak betul. Ada jea silap di pandangan mata. Terkadang kita tak rasa seronok. Dan akhirnya tanpa sedar kita mula melakukan perkara yang kurang berfaedah bagi memuaskan hati yang tengah resah. Jadi kita perlu sentiasa menjaga kesihatan hati agar iman kita sentiasa berada di tempat yang teratas.
Dzasyira: Kesihatan hati? Maksud akak?

Dzafira : Macam nie, kalau hati kita mula sakit, maka segala amalan baik akan terasa payah untuk dilakukan. Macam orang sakit la. Bila demam atau sakit kepala, semua kerja yang ada jadi tergendala. Kita rasa lemah nak buat semua tu. Sebab tu kita di anjurkan untuk menjaga kesihatan. Sama la dengan hati, kalau tak di jaga dengan baik, semua benda tak kena. Jika hati kita baik, insya Allah semua benda yang negatif - negatif senang jea nak tapis.
Dzasyira: Macam mana nak jaga kesihatan hati eh kak?

Dzafira : Biasanya kalau orang sakit, kita bagi apa?
Dzasyira: Kalau adik sakit, mak bagi ubat. Kalau akak sakit, mak pening nak bagi apa. Haha.

Dzafira : Haha. Sempat lagi erk? Erm, betul la tu. Macam tu jugak la dengan hati. Kalau hati kita tenat/sakit, kita kena bagi ubat cepat - cepat. Kalau terlambat, takutnya nanti jadi makin parah.
Dzasyira: Ubat untuk orang yang berpenyakit hati nie apa eh akak?

Dzafira : Mudah jea sayang. Pertama sekali kena jaga hubungan dengan Allah. Kalau hubungan dengan Pencipta kita longgar, confirm sangat la hati kita mula menjauh dari landasan syarak. Lepas tu banyak kan membaca Al - Quran serta fahamilah maknanya. Sebab Al - Quran tu adalah panduan utama kita. Kalau kita betul - betul memahami, insya Allah kita tak kan pernah sesat. Dan yang paling penting, banyak kan solat malam. Kerna solat malam tu adalah sumber kekuatan kita. Doa banyak - banyak kat Allah semoga hati kita sentiasa dalam peliharanya sepanjang masa.
Dzasyira: Waaaa, terima kasih akak~~!! Insya Allah adik akan cuba merawat hati adik dengan tips - tips akak tu.

Dzafira : Jangan lupa doakan untuk mak, ayah, akak dan yang lain - lain taw ^___^
Dzasyira: Insya Allah kak. Akak jaga diri elok - elok taw kat sana.

Dzafira : Insya Allah. Oklah dik, got to go. Ada kerja sedang memanggil untuk di ajak bercerekarama. Kirimsalam dengan mak dan ayah taw.
Dzasyira: Haha. Selamat bercerekarama la akak eh. Insya Allah nanti adik sampaikan.

Dzafira : Assalamualaikum.
Dzasyira: Waalaikumussalam.

No comments: